Gratis SEO optimering

Du har altså fundet ud af at din hjemmeside har brug for at få en god omgang SEO optimering. Måske har du set hvordan din hjemmeside er faldet i placeringerne hos Google? Eller måske er du blevet kontakte af en smart sælger der forsøger at sælge dig det her SEO.

Men før du hiver dankortet frem, så tænker du måske – Hvad kan jeg selv gøre?

Kort sagt så er der en masse du selv kan gøre.

Der er mange ting du selv kan gøre for at forbedre din placering, også er det meste og helt gratis. Det er egentligt kun et spørgsmål om hvor meget tid du vil bruge. Men hvis det er et projekt du selv vil kaste dig over så har vi her hos Inworks udarbejdet følgende råd til hvad du selv nemt kan komme i gang med at gøre.

1 – Hold din hjemmeside opdateret.

En af de vigtigste ting er nok, at søger for at der er noget aktivitet på din side. Her mener vi ikke om der er mange besøgende, men om der sker nogle ændringer at indholdet på din hjemmeside.

Google kan godt lide, hvis der med jævne mellemrum kommer nyt materiale på din hjemmeside. Det betyder ikke at du hver dag skal være inde og skrive noget nyt.

Men hvis der ikke har været nogen opdateringer på din hjemmeside det sidste halve eller hele år, så burde du sikkert overveje at gå ind lave noget nyt materiale.

2 – Lav spændende sidetitler, og meta-beskrivelser

Giv din side en spændende titel, og lav en god metabeskrivelse.

En meta-beskrivelse er den lille tekst der dukker frem under titlen når du laver en internet søgning. Typisk vil en god meta-beskrivelse være på mellem 50 og 160 karakterer, inklusiv mellemrum. Hvis du kigger på den her side, så var vi givet siden titlen GRATIS SEO Optimering, og lavet en meta-beskrivelse der hedder: ”Få flere besøgende til dit website ved hjælp af SEO optimering. Læs med her, og få 9 gratis råd for at tiltrække flere besøgende til din hjemmeside.”

SEO example image

3 – Masser af tekst.

Sørg for at der er nok tekst på din hjemmeside. Google kan godt lide det hvis der er en masse tekst på din hjemmeside.

Det skal selvfølgelig, også være relevant tekst, og god tekst. Hvis du ekskl. havde forretningen MinTøjbutik. Så kunne det være en ide at lave størrelseguide, så kunderne kunne finde ud af hvilken størrelse tøj de skulle købe. Eller man kunne lave en modeguide, der kan informere om hvad der smart den her sæson. Det er vigtigt at når du laver dine tekster, så skriv dem som om du ville til en anden person, i stedet for som til Google.

4 – Teknisk SEO optimering.

Sørg for at det tekniske er i orden.

Der findes få ting som kan være mere irriterende når du besøger en hjemmeside, end hvis den er ved at drukne i billeder og videoer, og tager en evighed at indlæse.

Det betyder ikke at du ikke skal bruge billeder på din hjemmeside. Nej tværtimod, gode billeder giver en helt masse til at forbedre hele oplevelsen af din hjemmeside. Men det betyder at dine billeder helst skal fylde så lidt som muligt. Selv mobiltelefoner, er i dag i stand til at tage billeder i ekstremt høj kvalitet, hvilket er godt. Men det betyder også at billederne kommer til at fylde rigtigt meget. Et godt værktøj til at sikre at dine billeder fylder så lidt som muligt er Compressor.io her kan du helt gratis få komprimeret dine billeder.

Hvis du linker til andre sider, så vær sikker på at linkene virker. Det giver minus både hos Google, men også hos dine besøgende, hvis du har mange ødelagte link.

Opret og indsend dit sitemap til Google console. Et sitemap, fortæller Google hvordan din hjemmeside er struktureret, og gør det nemmere for Google at gennemgå di hjemmeside. Du kan læse mere om Sitemap her.

Det samme gælder for robot.txt. I dette tilfælde er det en simpel lille tekstfil, der anmoder Google, hvilke dele af din hjemmeside de ikke behøver at gennemgå. DU kan igen læse mere om robot.txt, og hvordan du bruger den her.

5 – Mobilvenlighed

I forlængelse af punkt fire. Sørg for at din hjemmeside er mobilvenlig.

I dag er der utroligt mange der surfer på internettet via deres smartphones. Det har Google selvfølgelig også opdaget, og belønner sider med et mobilvenligt design. Så når du laver SEO optimering, så er det altid værd at sørger for at din hjemmeside har et mobilvenligt design.

6 – Alt billede tekster

Lav gode alternativ billedtekst.

En alternativ billedtekst, er en tekst der f.eks. kan vises hvis et billede af en eller anden grund ikke kan indlæses. Det er også en tekst der hjælper Google med at ”se” billedet. Google kan endnu ikke ”se” billeder som vi gør det, men den kan læse teksten og at have en god tekst her kan alt sammen hjælpe på placeringen af din hjemmeside.

Når du skriver den alternative tekst, så forsøg at forestille dig at du skal beskrive billedet for en blind eller svagtseende person.

7 – Links

Når Google vurdere din hjemmeside, så en af de ting de går meget op i, er hvor mange der linker til din hjemmeside.

I Googles optik er det således, at jo flere der linker til din hjemmeside, jo mere populær må den jo så være, og jo højere placering får den også.

Vi kan grundlæggende dele links op i tre kategorier.

Den første kategori er interne links. Altså links der forbinder en del af din hjemmeside med en anden. Det er altid en god ide, at have mange internt links på din hjemmeside. Men sørg dog for at bruge din sunde fornuft, alt for mange links kan ødelægge bruger oplevelsen på din hjemmeside.

Den anden kategori er hvor du linker til andre. Igen, bare brug det. Men brug din sunde fornuft. I den her tekst kan du f.eks. se hvordan vi her linker til andre hjemmesider hvor det virker naturligt.
Den tredje kategori er hvor andre linker til dig. Det er den sværeste del, men samtidigt også den del der giver mest i forhold til Google.

Vi kan dele den her gruppe af SEO optimeringen op i to dele.

  1. Den ene del er erhvervet links, altså Link til dig selv som du betaler andre for. Det kan være hvis du sponsorer et lokalt sportshold, og de så linker til dig. Eller hvis du er medlem af en interesse organisation, det kunne være en handelsstandsforening, hvis du er en butik.
  2. Den svære del er at få links organisk. Det kan være omtale i en blog, eller hvis du får omtale i f.eks. et forum hvor nogen linker til din hjemmeside. Det er svært fordi du jo ikke er herre over hvordan andre folks gøren og laden.

Der er dog et par ting du kan gøre for at forøge din tilstedeværelse. Have en tilstedeværelse på de sociale medier kan være en virkelig god ting, og give rigtigt mange ekstra besøgende, men det kan du alt sammen læse mere om i det næste punkt.

Du kan også forsøge at oprette dig i et forum, og så skrive et indlæg hvor du linker til din hjemmeside. Du skal dog være varsom, og a) sørger for at du ikke overtræder nogen af foraet egne regler, og b) det skal stadig give mening.

Du kan også forsøge at kontakte en blog, og spørger om du må skrive et gæste indlæg, hvor du så inkludere et link til din hjemmeside.

Med det alt det ovenstående, gælder det at du sådan set bare skal slå dig løs.

Vigtigt!!

Stop Symbol

Hvis der er en ting du ikke må, eller i hvert fald skal nærme dig med utrolig stor varsomhed. Så er det at købe links. Nogle mindresamvittighedsfulde SEO bureauer, kan forsøge at sælge dig en pakke hvor de garanterer dig flere hundrede links til din hjemmeside. Problemet er at alle disse links næsten altid kommer mistænkelige hjemmesider fra hjemmesider i stedet som Rusland, Indien eller Kina. Google er blevet rigtigt god til at opdage den slags ”snyderi”. Så hvis din hjemmeside pludselig får en masse link fra lande som du aldrig tidligere har haft noget at gøre med, så siger Google, hov der er et eller andet galt, og straffer dig med at sænke din placering på Google.

8 – Socialemedier

For at være helt ærlig, så når det kommer til søgemaskineoptimering, så udgør de sociale medier deres helt eget kapitel.

Da vi her primært koncentrer os om hvad du kan gøre for at søgemaskineoptimering af din hjemmeside, er det ikke noget vi vil dvæle særligt meget ved. Men det er altid god ide at have Facebook profil, og linke den til din hjemmeside. Det giver dig en ekstra sted forfra du kan tiltrække flere besøgende, og det giver dig ekstra sted hvor du kan generer omtale om din hjemmeside.

9 – Google Analytics

Lær at bruge Google Analytics.

Google Analytics er et fantastisk værktøj der kan give de utrolig megen information om din hjemmeside. Her kan du ikke alene se hvor mange besøgende der har været på din hjemmeside. Men også information om hvem de, deres alder, køn og hvor de kommer fra, og hvad gør de når du er på din hjemmeside? Det er alt sammen information der er vigtig hvis du f.eks. planlægger en ny kampagne. Hvem skal du rette den mod

Når vi her hos Inworks laver en hjemmeside for vores kunder, så inkluderer vi altid Google Analytics adgang. Det samme gælder efter vi har lavet SEO-optimering.

Det var så 9 gratis råd til søgemaskineoptimering. Der er selvfølgelig meget mere du kan dykke ned i, hvis du har tid og lyst til det.

En anden mulighed er at engagerer Inworks som din SEO partner. Vi har mange års erfaring i hvordan man går ind og forbedre din hjemmesides SEO. Når du hyre os, så starter vi altid med at indgå i en tæt dialog med dig som kunden. På den måde kan vi sammen afgøre hvad der er den bedste fremgangsmåde.

Giv os et kald på 42 48 29 09 eller mail til  for at finde ud af hvad Inworks kan gøre som din SEO samarbejdspartner.

Alternativt kan du klikke her for at bestille.